Cum să vând apartamentul, pe cont propriu sau prin agenție imobiliară?

Atunci când te gândești să vinzi un apartament îți dorești ca lucrurile să se desfășoare repede, să consumi cât mai puțin timp și să obții exact prețul dorit. Dacă timpul tău liber este limitat sau te afli în altă țară ori ai nevoie urgent de banii obținuți din vânzare, înseamnă că ai pui în balans opțiunea de a apela la serviciile unui agent imobiliar.

Vinzi apartamentul pe cont propriu sau prin agenție imobiliară? Răspunde-ți la întrebare după ce parcurgi rândurile de mai jos. 

Cuprins:

Ce face un agent imobiliar care reprezintă vânzătorul?

Sunt foarte multe controverse, prejudecăți sau discuții pe marginea subiectului care-l are în atenție pe agentul imobiliar. Un lucru pe care îl știm este că a vinde locuința prin intermediul agentului înseamnă o sumă importantă de bani pe care o dai acestuia. Este și motivul pentru care multe persoane devin reticente în a lucra cu o agenție imobiliară. 

Dincolo de zvonuri sau exemple negative, este important să știi ce face un agent imobiliar în calitate de reprezentant al tău, vânzătorul apartamentului. 

Agentul imobiliar care reprezintă vânzătorul:

  • stabilește valoarea locuinței pe piața curentă, te ajută așadar să fixezi prețul corect de vânzare;
  • recomandă îmbunătățirile care pot fi aduse casei pentru a fi pregătită pentru prezentare, dar și pentru a-i crește valoarea;
  • realizează poze profesioniste ale locuinței și alcătuiește anunțul de vânzare în vederea publicării pe site-uri de anunțuri;
  • inițiază o campanie de promovare și marketing pentru anunțul cu vânzarea apartamentului (Google AdWords, campanii social media, advertising, bannere pe alte site-uri, newslettere s.a.);
  • accesează baza de cumpărători a agenției imobiliare și verifică dacă cerințele acestora corespund cu apartamentul tău aflat la vânzare;
  • stabilește întâlniri cu potențiali cumpărători, le prezintă locuința și le răspunde la întrebări;
  • transmite vânzătorului informațiile de interes pe care le-a primit de la persoanele care au vizionat locuința; intermediază discuțiile, astfel că proprietarul nu trebuie fie prezent la vizionări; îl poate cunoaște pe cumpărător direct la final, în ziua semnării contractului, la notar;
  • când un posibil cumpărător face o ofertă, ajută vânzătorul să negocieze cu scopul de a obține prețul dorit;
  • oferă îndrumare, sprijin și suport pe toată durata procesului, până la semnarea contractului de vânzare-cumpărare; așadar te consiliază cu privire la actele necesare pe care vânzătorul trebuie să le aibă pregătite pentru desfășurarea tranzacției (inclusiv te poate ajuta să le obții) sau verifică contractele; totodată gestionează eficient orice dificultate ce poate apărea în procesul vânzării pentru a duce la bun sfârșit tranzacția; 

 

Care este comisionul unui agent imobiliar?

Comisionul diferă de la o agenție la alta. De regulă este între 1% și 4% din valoarea tranzacției. În funcție de experiența acumulată, dacă este un agent imobiliar cu referințe bune, așadar cu vechime în domeniu, comisionul poate fi la pragul de sus.

De punctat este faptul că agentul imobiliar primește comision atât de la vânzător, cât și de la cumpărător. Serviciile pe care le oferă sunt diferite. Pentru cumpărător agentul identifică cerințele și nevoile acestuia, cu scopul de a-i găsi o locuință în deplină concordanță cu prioritățile sale. Ce trebuie să mai știi?

  • vei semna încă de la început un contract cu agenția imobiliară, în care sunt trecute toate drepturile și obligațiile părților. Este important să îl citești cu atenție pentru a nu exista vreun privilegiu pentru agenție prin formularea unei anumite clauze;
  • pune întrebări acolo unde nu înțelegi anumite condiții și cere să ți se specifice demersurile pe care agentul le va realiza;
  • în contract va fi scris inclusiv comisionul datorat;
  • plata comisionului se va face la finalul încheierii tranzacției, așadar după ce banii ajung în contul bancar al vânzătorului;
  • în unele cazuri, comisionul perceput de agentul imobiliar se poate negocia;
  • întreabă dacă TVA-ul este sau nu inclus în comisionul cerut;

Vânzare apartament pe cont propriu versus agenție imobiliară (analiză comparativă)

Este un lucru știut că suntem adesea presați de timp, plecăm dimineața la serviciu și ne întoarcem seara târziu, obosiți după o zi solicitantă la job. Persoanele care apelează la o agenție imobiliară nu au timpul necesar pentru a-l dedica unui proces de vânzare și anume de a fi la dispoziția posibililor clienți pentru vizionare sau de a se ocupa de actele necesare tranzacționării. Așadar, își doresc tot confortul pe parcursul duratei de timp până la semnarea contractului, având ca scop final să obțină suma dorită. 

Apelează la agentul imobiliar și acele persoane care vor să vândă o locuință, iar ei se află în alt oraș sau chiar în altă țară, dar nu numai. Motivele pentru care cineva alege să apeleze la o agenție imobiliară sunt variate, fie din dorința confortului sau că simte nevoia să aibă un suport avizat pe perioada tranzacției, fie pentru a scăpa de stres sau pur și simplu nu vrea să își bată capul.

Vânzare locuință
pe cont propriu prin agent imobiliar
stabilești prețul de vânzare în funcție de ofertele similare de pe piață; este important să fie un preț corect pentru ca șansele de vânzare să crească  agentul vizionează locuința și te sfătuiește cu privire la prețul corect, în funcție de contextul imobiliar de la momentul actual și bazându-se pe experiența tranzacționărilor precedente
realizezi anunțul de vânzare (poze, redactare text) agentul imobiliar poate veni cu un fotograf profesionist pentru realizarea pozelor, redactează anunțul punând în valoare toate facilitățile
publici anunțul de vânzare pe platforma de imobiliare, informezi cunoștințele, postezi pe pagina personală de Facebook pe lângă publicarea anunțului, agentul imobiliar alocă un buget de promovare a acestuia în mediul online (Google AdWords, Facebook Ads, newslettere, bannere) și offline (anunțuri stradale în zona imobilului)
pregătești actele de vânzare agentul imobiliar îți poate răspunde la orice întrebare legată de extrasul de carte funciară, cadastru, intabulare, certificat de performanță energetică și poate obține pentru tine actele necesare vânzării (fără costuri adiacente) 
oferi informații potențialilor clienți interesați care încep să sune în urma publicării anunțului agentul imobiliar este cel care va răspunde la telefon, va fi numărul lui în anunțul de vânzare și va gestiona toate convorbirile
asiști la vizionări împreună cu persoanele interesate de apartament agentul imobiliar poate fi împuternicit din partea ta (va primi cheile apartamentului) și va intra în casă cu potențialii cumpărători, prezentându-le acestora locuința
găsești cumpărătorul interesat, te înțelegi cu el la preț și semnezi la notar antecontractul  agentul imobiliar îți găsește cumpărătorul, negociază prețul în favoarea ta și îți face cunoștință cu el pentru a stabili ziua și ora semnării antecontractului la notar  
te prezinți la notar cu toate documentele necesare în vederea semnării contractului de vânzare-cumpărare  agentul imobiliar verifică să fie toate actele în regulă și te însoțește la notar; de asemenea, citește și el contractul de vânzare-cumpărare și se asigură că este totul în regulă
primești banii în contul tău bancar primești banii în contul tău bancar și îi plătești agentului imobiliar comisionul stabilit, X% din valoarea tranzacției

 

Cum face cunoscut agentul imobiliar anunțul meu de vânzare?

Există foarte adânc înrădăcinată concepția că agentul imobiliar doar publică un anunț de vânzare al unei locuințe. Trebuie punctat că un agent imobiliar profesionist trebuie să cunoască tacticile de marketing pentru promovarea anunțului imobiliar. Mai mult decât atât, trebuie să aloce un buget și timpul necesar pentru a face acest lucru. 

Prin urmare, atunci când alegi agentul imobiliar este foarte util să îi adresezi câteva întrebări preliminare pentru a-ți da seama dacă vei lucra sau nu cu un profesionist.

  • întreabă-l cum vrea să vândă apartamentul, unde va posta anunțul, cum îl va promova, ce tactici de marketing consideră a fi potrivite pentru ca anunțul să fie în atenția publicului țintă;
  • agențiile imobiliare mari alocă un buget pentru promovarea anunțului tău în mediul online (promovări plătite pe site-urile de anunțuri, newslettere trimise la baza de abonați și clienți, reclamă plătită pe Google AdWords sau Facebook Ads) și offline (materiale publicitare, bannere stradale, contactarea cumpărătorilor din baza de date a agenției – ale căror criterii se potrivesc cu oferta ta de vânzare);
  • un agent imobiliar care se respectă acordă suficient de multă atenție promovării anunțului tău în mediul online, chiar dacă are multe vizionări de realizat;

Ce aș putea face eu singur ca să-mi vând apartamentul?

Nu puține sunt prsoanele care își vând locuința fără să apeleze la o agenție imobiliară. Acestea se simt sigure pe ele când vine vorba de realizarea tranzacției imobiliare, își fac timp pentru procesul în sine, cercetează prețul pieței, merg la vizionări ori de câte ori li se solicită de un potențial cumpărător și își pun singuri la punct dosarul cu actele necesare pentru vânzare. Dacă te întrebi la ce să fii atent atunci când îți vinzi singur apartamentul, iată câteva recomandări: 

  • realizează pozele apartamentului pe care urmează să îl vinzi cu simț de răspundere; nu aloca 5 minute pentru acest proces; de preferat este să nu te grăbești pentru că aceste imagini sunt cele care te ajută să agăți un viitor potențial cumpărător. Folosește o cameră foto profesionistă în detrimentul smartphone-ului sau dacă ai un prieten pasionat de fotografie, roagă-l pe el să te ajute. Înainte de ședința foto, asigură-te că ai ordine deplină în toată casa!
  • redactează pe îndelete anunțul, fii onest, menționează datele exacte, anul construcției, suprafața utilă (a nu se încurca cu suprafața construită). Este important să nu creezi așteptări false. Acest lucru nu înseamnă că nu trebuie să pui în valoare toate părțile pozitive ale proprietății tale.
  • stabilește prețul de vânzare potrivit pieței. Consultă anunțurile imobiliare prezente pe Storia.ro și vezi prețul pieței care îți este întotdeauna prezentat în partea de jos a paginii de anunț din site. Îți vei face o bună imagine de ansamblu și vei ști care este prețul mediu și cât să ceri pentru proprietatea ta.
  • postează anunțul imobiliar pe Storia.ro pentru a-l face vizibil în rândul doritorilor, persoane aflate în căutarea apartamentului mult visat și, eventual, alocă și un buget pentru serviciile de promovare Storia.ro.
  • fii disponibil pentru clienții care te sună și vor să vadă apartamentul, altfel spus va trebui să poți face niște concesii, să te învoiești pentru a pleca mai devreme de la job sau să anulezi o ieșire în oraș.
  • este important să ai toate actele pregătite pentru vânzare, pe blogul Storia găsești un articol exclusiv pe acest subiect. Spus pe scurt, în ziua semnării contractului de vânzare-cumpărare va trebui să ai următoarele documente:
    • buletinul
    • actul de proprietate al imobilului
    • certificatul fiscal
    • cadastrul și intabularea
    • extrasul de carte funciară
    • certificatul de performanță energetică
    • adeverință eliberată de la asociația de proprietari – care denotă lipsa datoriilor
    • ultimele facturi ale utilităților care arată ca ești cu plata la zi.
  • așteaptă-te la o negociere, majoritatea cumpărătorilor își doresc să tragă prețul în jos, stabilește un prag sub care să nu cobori. Dacă niciodată nu ți-a plăcut să negociezi, nici măcar atunci când te duci în piață să cumperi fructe și legume, documentează-te despre tehnicile de negociere, de exemplu găsirea unor soluții alternative care să nu schimbe prețul, îi oferi și piesele de mobilier sau te angajezi să zugrăvești locuința ori să înlocuiești parchetul deteriorat din sufragerie.

Atunci când ești informat este mult mai simplu să duci la bun sfârșit cu succes procesul de vânzare al unui apartament. Pe blogul Storia găsești articole utile cu informații de interes atunci când te afli într-o tranzacție imobiliară. Cântărește care este decizia potrivită pentru tine la momentul actual, să te ocupi singur de vânzare sau să plătești serviciile unui agent imobiliar. Indiferent de opțiune, fii încrezător în reușita vânzării! Succes! 

Citește și:

Contract vânzare cumpărare – acte necesare, taxe notariale, ce trebuie să știe vânzătorul și cumpărătorul unui apartament

Contract de donație – Ce trebuie să știi ca donator și donatar când beneficiul este un apartament

Cum vinzi o locuință dacă sunt mai mulți proprietari?

Adresa ta de email nu va fi publicată pe site. Câmpurile marcate cu steluță* trebuie completate.

*