Munca la domiciliu. Avantaje și câteva sfaturi de care merită să ții cont

Munca la domiciliu

Munca la domiciliu, munca de acasă, munca remote sunt doar câteva dintre sintagmele care definesc un alt fel de a-ți face jobul de fiecare zi. Și, evident, asta înseamnă, pe scurt, să muncești fără a te deplasa la un loc de muncă, deși volumul și îndatoririle sunt identice. Pentru cele mai multe din joburile pe care le poți face de acasă ai termene și sarcini clare de serviciu, ai șefi, ești în legătură cu cei din firma sau compania pentru care lucrezi. Există și activități unde te poți desprinde complet de procedura din companie și poți fi independent în ceea ce privește strategia de lucru și obiectivele. 

Munca de acasă își dovedește din plin beneficiile mai ales acum, când trebuie să trecem prin pandemia de coronavirus. Dar este o soluție bună și în condiții normale, fie și doar pentru că vei câștiga timpul pentru a merge și a te întoarce de la job.

Lucrul la domiciliu. Cine poate lucra de acasă și care sunt avantajele
Sfaturi pentru cei care muncesc de acasă
Munca de acasă – dezavantaje

Lucrul la domiciliu. Cine poate lucra de acasă și care sunt avantajele

România a fost mereu pe ultimele locuri în ceea ce privește serviciul la domiciliu. Cifrele Eurostat din 2019 plasează Țările de Jos în top. Aici 14% din angajați lucrează de acasă. În Luxemburg, 12,7% din joburi sunt la domiciliu, în Finlanda, 12,3%. În România, procentul celor angajați cu lucrul la domiciliu este de doar 0,4%. Interesant este că același procentaj de angajați cu serviciu acasă era și în 2008. 

Situațiile limită, cum este riscul infecției cu coronavirus și nevoia evitării aglomerației vor scoate în evidență beneficiile multiple pe care le are munca la domiciliu și pentru angajat, și pentru angajator. 

Cine poate lucra de acasă

Nu toate profesiile sunt potrivite pentru lucrul de acasă. Dar există un număr important de activități care să poată fi făcute la distanță. Care sunt acestea? 

În primul rând, toate activitățile pentru care sunt necesare resurse precum desktop/laptop. Astfel, scriitorii și traducătorii, editorii de texte, redactorii, copywriterii și content writerii, specialiștii Social Media, administratorii de site/blog, operatorii care se ocupă de introducerea de date, contabilii, specialiștii IT, consultanții în afaceri (planificatori, consultanți bancari), freelanceri în web design. 

Un magazin online poate fi coordonat de acasă, dar tot de acasă poate să lucreze un agent call-center și un agent de vânzări

O altă serie de activități care pot fi făcute la domiciliu: bone, psihologi, artiști plastici. Tot la fel de bine, un proiectant poate lucra de acasă, un arhitect. Profesorii pot face meditații acasă, online, un psiholog își poate desfășura ședințele tot din fața unui laptop și așa mai departe. 

Poate părea restrictiv, dar sunt foarte multe activități care pot fi translatate la domiciliu, pentru perioade mai mari sau mai mici de timp. Mijloacele de comunicare la distanță, internetul facilitează desfășurarea unor activități acasă, atâta vreme cât toți cei implicați pot comunica online, mai ales într-o situație de criză cum este cea provocată de epidemia de coronavirus. 

Poate că evenimentele speciale prin care suntem nevoiți să trecem ne vor învăța că joburile care se pot face de acasă nu mai trebuie privite ca pe o ciudățenie, iar oferta de locuri de muncă la domiciliu în 2020 să crească, pentru că este nu doar practică, dar și extrem de avantajoasă pentru toți cei implicați. 

Nu trebuie minimizate oportunitățile pe care le oferă munca de acasă și de la distanță, în general. Există chiar posibilitatea monitorizării stării de sănătate în acest fel, telemedicina oferind posibilitatea stabilirii unor diagnostice și obținerea unei opinii medicale fără ca un medic să se afle în aceeași încăpere cu tine. 

Există multe soluții și multe oportunități de muncă la domiciliu, neglijate sau chiar ignorate până acum. 

Avantajele lucratului de acasa

Avantaje pentru cei care au de lucru la domiciliu

  • Nu mai pierzi timp pe drum. Poți începe să lucrezi la ora la care începe toată lumea din firmă sau mai devreme. Poți lucra când ceilalți și-au terminat programul, dacă nu ai altceva de făcut ori vrei să-ți eliberezi o zi sau mai multe;
  • Poți gestiona mai bine timpul. Lucrezi când ești inspirat sau până termini, în funcție de termenele limită pe care le ai. Toate acestea înseamnă, uneori, un beneficiu pentru productivitate; 
  • Profiți din plin de confortul de acasă și stai în haine comode;
  • Pentru că nu trebuie să te deplasezi la serviciu, ai cheltuieli mai mici (nu plătești transport, nu investești foarte mult în ținutele pentru job);
  • Pierzi mai puțin timp în discuțiile (deseori inutile) cu colegii;
  • Poți fi mereu în legătură cu cele ce se petrec în companie sau în firma unde ești angajat. Căile de comunicare online sunt accesibile, practic, oricui, de oriunde;
  • Lucratul de acasă presupune mai puţin stres, o atmosferă calmă şi productivă;
  • Un alt mod de gestionare a timpului îți poate permite, fiind unul dintre cei cu lucrul la domiciliu, să acorzi mai multă atenție celor din familie, exact atunci când au nevoie. 

Și angajatorii din anumite domenii de activitate au beneficii în cazul în care lucrează cu oameni care își fac jobul de acasă. Și ei beneficiază de o reducere a cheltuielilor, pentru că fiecare om care muncește la sediul firmei implică niște costuri, iar dacă au angajați corecți și buni profesioniști, vor avea doar de profitat de pe urma productivității crescute pe care o au cei care lucrează de la domiciliu. 

Pentru că există un atât de mic interes pentru work from home în România, deseori cei care au nevoie de un astfel de job la distanță pot accepta un salariu mai mic pentru serviciile lor, ceea ce este, evident, un avantaj pentru angajator. 

Sfaturi pentru cei care muncesc de acasă

Sfaturi pentru cei care lucreaza de acasa

Este o mare diferență între o perioadă ocazională de lucru de la domiciliu și munca permanentă de acasă. Dacă în cazul celor dintâi, situația este temporară, pentru cei din urmă, este un stil de viață, o altfel de rutină zilnică.

Organizarea este esențială, într-o măsură mult mai mare pentru cei care au un job la domiciliu, comparativ cu restul angajaților. Senzația de libertate pe care ți-o dă munca departe de ochii unor coordonatori sau șefi poate fi extrem de păguboasă. Așadar, pentru a fi cât mai eficient, iată ce trebuie să faci:

  • Stabilește clar obiectivele pentru fiecare zi;
  • Respectă o oră la care să începi să lucrezi; 
  • Trezește-te la ore normale și nu trece peste rutina de dimineață (duș, alte haine, mic dejun, cafea, mișcare);
  • Stabilește o oră limită de lucru și fă-ți în fiecare zi un plan;
  • Comunică deschis cu angajatorul de fiecare dată când ai nevoie; 
  • Ia pauze ca orice alt angajat;
  • Organizează-ți un loc care să fie „biroul de acasă”;
  • Rămâi conectat la tehnologie; 
  • Cere celor din casă să înțeleagă că, deși stai în trening, ești la serviciu și nu doar la dispoziția lor;
  • Profită de avantajele lucrului de acasă (ținută lejeră, lucru în pat, muzică de fundal etc.).

Biroul de acasă

Un spațiu de muncă special, amenajat acasă, este esențial. Te ajută efectiv să lucrezi și te disciplinează. Biroul de acasă poate fi poziționat într-o cameră separată, dacă ai, iar dacă nu, în locul cel mai liniștit din casă. 

Spațiul de lucru destinat activităților profesionale de acasă trebuie să fie în acord direct cu activitatea. Dar există și detalii ascunse. Un pictor, de exemplu, are nevoie de intimitate și de un spațiu bine aerisit, dar și de posibilitatea de a-și lăsa toate lucrurile împrăștiate. Un scriitor are nevoie neapărat de o fereastră în dreptul biroului, de liniște și de izolare pentru a crea, iar un informatician are nevoie de spațiu pentru monitoare.

Dacă lucrezi la calculator, ai nevoie de câțiva metri pătrați, dacă ai nevoie de o planșetă de proiectare sau o tablă școlară, pentru că ești profesor, ai nevoie de un spațiu mai mare și chiar de o cameră în sine. 

Păstrează ordinea, fă locul de lucru funcțional și agreabil. Ai nevoie de lumină naturală, un scaun confortabil, acces la prize, telefon și internet. 

Munca de acasă – dezavantaje

Dezavantajele muncii de acasă există și nu trebuie ignorate. Depinde, în mod cert, de la om la om și de la activitate la activitate, dar, de cele mai multe ori, cel care muncește de acasă va avea tendința de a lucra mai mult. Iar asta se întâmplă fie pentru că simte nevoia să demonstreze că poate și că e bun, fie pentru că se angajează la mai mult decât poate duce, tocmai prin prisma faptului că acasă are mai mult timp la dispoziție. 

Un angajat la distanță poate avea adesea sentimentul că este „uitat”. Lipsa de comunicare directă și necesitatea de a lua decizii pe moment, pe cont propriu, pot da celui care lucrează la biroul lui, nu la cel al firmei, sentimente contradictorii, destul de neplăcute uneori. 

În ciuda multiplelor căi de comunicare, pot exista deficiențe la acest capitol. Comunicarea nonverbală este foarte diferită de cea verbală, oricâte emoticoane am pune într-un text scris. De aici și până la înțelegerea greșită a tonului unui dialog este cale scurtă. Mesajele scrise pot fi interpretate greșit, o glumă poate fi înțeleasă ca o ironie și așa mai departe. Doar că toate acestea pot fi gestionate dacă te asiguri mereu că ai înțeles ce ți s-a comunicat, chiar dacă acest lucru necesită efort suplimentar.

Dacă ai zile proaste și lucrezi de acasă, ce faci? Probabil că vei lucra mai puțin și ineficient, pentru că foarte rar cineva care lucrează de la distanță va suna la firmă să spună că are o problemă, oricare, și nu poate munci. Poate cu excepția situațiilor când trece printr-o pană lungă de curent și-i moare bateria de la laptop și telefon. 

O problemă serioasă pe care cei care lucrează la distanță trebuie să o gestioneze inteligent este delimitarea dificilă între viața personală și cea profesională. Familia va avea mereu tendința de a minimaliza importanța muncii celui care lucrează de acasă, va apela mereu la acesta, mult mai mult decât o va face dacă ești plecat fizic la job. 

În loc de final, acestea sunt concluziile unui sondaj care ar putea fi util și angajaților, și angajatorilor.

Cei care lucrează de acasă sunt mai eficienți și mai fericiți. Ba chiar mai mult, oamenii ar renunța de bunăvoie la 20 la sută din salariu, doar ca să lucreze de acasă și să comunice cu șefii doar atunci când este nevoie, de dorit, prin email. 

 

Adresa ta de email nu va fi publicată pe site. Câmpurile marcate cu steluță* trebuie completate.

*